نوشته شده توسط : سامان

دستگاه سونوگرافی

یو پی اس در دستگاه سونوگرافی

کلمه سونوگرافی از کلمه لاتین sound به معنی صوت و graphic به معنای شکل و ترسیم گرفته شده است. اولین دستگاه تولید امواج فرا صوت در پزشکی توسط شخصی به نام دوسیک اختراع شده و روی مغز انسان امتحان گردیده است. در ابتدا فقط برای تشخیص خط وسط مغز انسان از سونوگرافی استفاده می شد. اما بعد ها با پیشرفت علم، به عنوان یک روش تشخیص و درمانی مهم مطرح شد. پیشرفت و تولید دستگاه های سونوگرافی، تحول عظیمی در علم پزشکی ایجاد نمود.

امواج فرا صوت به شکلی از انرژی امواج مکانیکی گفته می شود که فرکانس آن بالاتر از حد شنوایی انسان می باشد. انتشار این امواج در بافت های بدن به صورت امواج طولی است و ارتعاشی در راستای انتشار امواج می باشد. از آن برای بررسی بافت های زیر جلدی مانند عضلات ، مفاصل ، تاندون ها ، اندام های داخلی بدن و ضایعات آنها استفاده می شود.

با توجه به استفاده از دستگاه های تصویر برداری و روش های تشخیصی درمانی کاربرد وسیعی در علم پزشکی دارد. می توان به میزان اهمیت حضور پیوسته و کارکرد درست این دستگاه ها پی برد. تهیه این دستگاه ها هزینه زیادی برای مراکز درمانی دارد. برای جلوگیری از خرابی دستگاه و همچنین کارکرد پیوسته آنها نیاز به استفاده از یو پی اس سونوگرافی می باشد.


استفاده از یو پی اس برای دستگاه سونوگرافی

یو پی اس در دستگاه سونوگرافی

با توجه به کاربردهای دستگاه های تصویربرداری در علم پزشکی و روش های تشخیصی درمانی، می توان به میزان اهمیت حضور پیوسته و کارکرد صحیح این دستگاه ها پی برد. تهیه این دستگاه ها هزینه زیادی برای مراکز درمانی دارد و برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه و همچنین کارکرد پیوسته آنها نیاز به استفاده از یو پی اس مناسب برای دستگاه سونوگرافی می باشد. هدف اصلی از استفاده یو پی اس ها در مراکز درمانی، تامین برق اضطراری ، حذف نوسانات و بالاترین کیفیت برق متناوب می باشد. بدین ترتیب از آسیب دیدن دستگاه در اثر نوسان برق جلوگیری شده و با فراهم سازی یکپارچه برق برای این دستگاه ها، بیماران بیشتری تصویربرداری خواهند شد.


وظایف اصلی یو پی اس سونوگرافی:

  • تأمین توان الکتریکی مصرف کننده بدون وقفه
  • جلوگیری از اختلالات و نوسان برق شهری
  • ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ و فرکانس

در زمانی که برق دچار نوسانات ناگهانی می‌ شود، سیستم UPS باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم‌ های الکترونیکی می‌ شود و در برابر تغییر ولتاژ و قطعی برق از آن‌ ها محافظت می‌ کند. هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تهیه یک منبع بدون وقفه انرژی برای تجهیزاتی است که از آن محافظت می‌ کند.

یو پی‌ اس‌ های کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می‌ کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود یو پی اس سونوگرافی به‌ طور خودکار واحد منبع تغذیه را از برق شهری به باتری موجود درون خود تغییر می‌ دهد این کار در مدت زمانی حدود یک یا ۲ میلی‌ ثانیه انجام می‌ پذیرد و در نتیجه رایانه متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می‌ دهد.

در صورت وجود نوسان یا افت و خیز ولتاژ، یو پی اس برق خروجی را اصلاح می‌ کند. در برخی از یو پی اس ها خروجی شبه سینوسی بوده و ولتاژ تقریبا ۱۶۵ ولتی به مصرف کننده می رسانند. یو پی اس می‌ توان برق خروجی را از لحاظ ولتاژ و فرکانس و وجود هارمونیک، اصلاح کند.


انواع یو پی اس سونوگرافی

یو پی اس در دستگاه سونوگرافی

یو پی اس‌ ها به طور کلی به سه دسته آنلاین ، آفلاین و لاین اینتر اکتیو دسته‌ بندی می‌ شوند. هر یک از این یو پی اس‌ ها باتری مخصوص به خود را دارد که ویژگی‌ های آن با سایر UPS‌ ها متفاوت است.

یو پی اس آفلاین

یو پی‌ اس‌ های آفلاین، با زمان حفاظت ۲۰ دقیقه که گسترش ظرفیت آن معمولاً امکان‌ پذیر نیست. این نوع یو پی‌ اس‌ ها در حالت عادی از برق شهر استفاده می‌ کنند. اما به محض قطع برق، یو پی‌ اس وارد مدار می شود. برق باتری را به برق مورد نیاز مصرف‌ کننده‌ ها تبدیل می‌ کند.

یو پی‌ اس آنلاین

این مدل یو پی اس نسخه کامل شده مدل آفلاین است که علاوه بر زمان قطع برق در صورت نوسان برق هم انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف‌ کننده را از راه باتری‌ ها تأمین خواهد کرد.

یو پی اس لاین اینتراکتیو

یو پی‌ اس‌ های لاین‌ اینتر اکتیو در شرایط عادی می‌ توانند ولتاژ خروجی را به وسیله یک مبدل تثبیت کنند. در شرایط طبیعی، تأمین خروجی در این نوع یو پی اس ها پس از تصحیح ورودی انجام می‌ پذیرد.(پاک‌ سازی ورودی از انواع نویز و شاید تصحیح سطح ولتاژ ورودی) تنها در مواقعی چون بروز نقص فنی، سرریز بار یا افزایش بیش از حد دمای یو پی‌ اس به حالت میان بر خواهد رفت.

 



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1402 | نظرات ()